Sök:

Sökresultat:

9 Uppsatser om SMS (textmeddelanden) - Sida 1 av 1

Betydelse av självkänsla och locus of control för mobiltelefonanvändning

Mobiltelefoni och SMS (textmeddelanden) är ett intresseområde på frammarsch. Avsikten med studien var att undersöka om personlighetsegenskaper som självkänsla och locus of control har någon inverkan på vilket sätt människor använder sina mobiltelefoner. Tidigare studier har indikerat att de som föredrar textmeddelanden har lägre självkänsla än de som föredrar röstkommunikation. Ett internetbaserat frågeformulär användes för att undersöka mobiltelefonanvändningen hos studenter vid en högskola i södra Sverige, och då speciellt undersöka tal/text preferensen i relation till ålder, kön och personliga egenskaper. Överlag visade gruppen av studenter (n= 116) en preferens mot att tala (M = 4.5 med text och tala som ytterligheter på en femgradig skala).

Budu 4erez 5 : SMS på ryska

Denna uppsats presenterar olika språkliga företeelser som förekommer i SMS på ryska och diskuterar tänkbara tolkningar och förklaringar.Bland annat presenteras exempel på olika metoder att komprimera språket, t.ex. utelämnade mellanslag, utelämnade skiljetecken, förkortningar av ord och satser. Vidare presenteras och kommenteras olika observerade metoder att transkribera ryska till det latinska alfabetet.Därefter ges exempel på lekfullhet och formexperiment av olika slag. Hit hör bl.a. användning av s.k.

Konstruktion av SMS-Gateway för effektökande SMS-tjänster

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

Nytt resecentrum i Karlstad : Gestaltningsförslag

Det huvudsakliga syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur teleoperatörer anpassar sin verksamhet för att bemöta den förändrade användningen av mobiltelefonen. Studien har undersökt hur operatörerna hanterar kunder som vill använda mobila tjänster istället för fasta. Mobiltelefonen används idag av teleoperatörens kunder för mer än bara samtal och textmeddelanden. För att besvara frågeformulering har intervjuer med fem teleoperatörer som tillsammans äger mer än 97 % av den svenska telemarknaden. Intervjuerna visar att teleoperatörer är mycket medvetna om de förändringar som har ägt rum och att de försöker vinna tid för att anpassa sin verksamhet, produkter och tjänster för den nya användningen av mobiltelefonen.

Äldre och textinmatning En studie om mobiltelefoner ? traditionella, äldreanpassade och ?touch screen?

Mobiltelefoner tar en allt större plats i vårt samhälle och får många fleranvändningsområden, många av dessa beroende av textinmatning. Det är viktigt attalla har möjlighet att nyttja dessa funktioner, men de äldre glöms ibland bort. Detfinns försök till äldremobiltelefoner men de är ofta överdrivet förenklade och/ellerotillräckligt anpassade för deras behov. Den växande ?touch screen?-tekniken ger nyamöjligheter till hur man designar en mobiltelefon.

Från SMS och telefoni till mobil datauppkoppling : En kvalitativ intervjustudie om hur teleoperatörers verksamhet förändras då mobiltelefonens roll förändras

Det huvudsakliga syftet med denna C-uppsats är att undersöka hur teleoperatörer anpassar sin verksamhet för att bemöta den förändrade användningen av mobiltelefonen. Studien har undersökt hur operatörerna hanterar kunder som vill använda mobila tjänster istället för fasta. Mobiltelefonen används idag av teleoperatörens kunder för mer än bara samtal och textmeddelanden. För att besvara frågeformulering har intervjuer med fem teleoperatörer som tillsammans äger mer än 97 % av den svenska telemarknaden. Intervjuerna visar att teleoperatörer är mycket medvetna om de förändringar som har ägt rum och att de försöker vinna tid för att anpassa sin verksamhet, produkter och tjänster för den nya användningen av mobiltelefonen.

Potential och användande av mobila tjänster inom högre utbildning

The ability to tackle NP-hard problems has been greatly extended by the introduction of Metaheuristics (see Blum & Roli (2003)) for a summary of most Metaheuristics, general problem-independent optimisation algorithms extending the hill-climbing local search approach to escape local minima. One of these algorithms is Iterated Local Search (ILS) (Lourenco et al., 2002; Stützle, 1999a, p. 25ff), a recent easy to implement but powerful algorithm with results comparable or superior to other state-of-the-art methods for many combinatorial optimisation problems, among them the Traveling Salesman (TSP) and Quadratic Assignment Problem (QAP). ILS iteratively samples local minima by modifying the current local minimum and restartinga local search porcedure on this modified solution. This thesis will show how ILS can be implemented for MSA.

Vi ses på Facebook!: en sociologisk undersökning om fem personers användande av Facebook

Uppkomsten till denna uppsats grundar sig i ett samarbete med Luleå kommun. Då tekniken ständigt utvecklas och nya medier skapas sker förändringar i samhället. Idag är Internettjänsten Facebook vida populär i världen. Denna Internetsida är ett resultat av ändrade sätt att kommunicera och umgås för människor. Förutsättningar för marknadsföring och informationsspridning förändras också med tiden.

Är frågan färdigformulerad? : En referenskritisk undersökning av 118100 Svar På Allt och Fråga Bibliotekets e-posttjänst

This two years master?s thesis in Library and Information Sciences aims to investigate and put the services of 118100 Svar På Allt (SPA, an SMS mobile question and answer service) and Fråga biblioteket (FB, a library operated e-mail reference service) into the context of the reference encounter. Questions sent to SPA and their subsequent answers are analysed, and part of these questions are forwarded to FB for comparative studies. Both of the formats are compared to the reference encounter as a whole. The framing of the question originates in the assumption that there may be a need for further negotiation of the questions submitted to the aforementioned formats.